tisdag 22 november 2016

Föredrag om Fair Isle-stickningen och spetsstickningstraditonen på Shetland

 
Det är tänkt att vara en föreläsning som jag absolut vill sprida i våra kretsar. Det är inte jag som skrivit texten utan det är vår slöjdutvecklare i Halland, Marita Jönsson.
Hej alla stickintresserade!
Med kort varsel blir det ett föredrag om Fair Isle-stickningen och spetsstickningstraditonen på Shetland.

Sticktraditionen på öarna i Atlanten bär på spännande historia och det finns nära släktskap med det halländska binget på många sätt.
Fortfarande är öarna översållade med vita bomullstussar = får, som betar i det karga landskapet. Ända fram på 1970-talet var många familjer inblandade i den stickindustri som föregick i hemmen.

Nästa onsdag, 30 november, kommer vi få besök av Dr Carol Christiansen som arbetar som curator/community Museums officer på Shetland Museum & Archives i Lerwick.
Föredraget kommer bli på engelska. Förslagsvis med start kl 18.00 och jag undersöker just nu lokaler här i Halmstad.

Jag [Marita] återkommer inom kort men vill att ni noterar detta med en gång!
Jag [Carina] ska gå, ska du?


Inga kommentarer: