torsdag 20 oktober 2022

Sticka sockar – hos Carina


Vi har vid de senare stickcaféerna diskuterat sockstickning. Stickar du mycket sockor?

Vi diskuterade sockor och sock/strumpstickning och olika sätt att göra det på.

- Vilka stickor? Strumpstickor eller rundstickor.

- Ska man börja sticka skaftet eller från tån?

- Vilken sorts häl ska jag göra?

- Var hittar jag hjälp för att testa det ena eller det andra?

Då får jag väl berätta själv först hur jag gör.

- Vilka stickor? Strumpstickor eller rundstickor.

Jag stickar enbart på rundsticka numera. Till ett par vanliga sockor så har jag en 80 cm lång kabel till mina tippar. Eller fasta tippar, dock 80 cm kabel. Ett halvnummer tunnare stickor till resåren.

- Ska man börja sticka skaftet eller från tån?

Jag har de senare åren stickat från tån och upp. Jag deltog i en knit-along en sommar för några år sedan, ”fruntimmerssockan”. Och då tänkte jag att jag lär mig väl alltid något nytt om jag bara gör enligt beskrivningen. Och det gjorde jag.

- Vilken sorts häl ska jag göra?

Jag har stickat en del sockor och strumpor i mitt stickliv. Men jag har alltid hatat hälar. Fruntimmerssockan hade en häl som kallas för ”fleegle heel”. Och den blev jättefin, och, passade min fot (ska jag kanske tillägga). Vid något tillfälle ville jag sticka uppifrån och ner och hälen gjorde jag precis likadant. Blev jättenöjd.

- Var hittar jag hjälp för att testa det ena eller det andra?

Jag letar alltid hjälp hos antingen Järbo eller Garnstudio/Drops. I första hand. Annars får jag Googla och då kan man hamna på Youtube.

Socka med fleegle heel hittar man beskrivningar på hos Järbo.


Bild på fruntimmerssockan sommaren 2016.

Inga kommentarer: